Koor

Het koor van Stichting MPH bestaat uit ongeveer 40 enthousiaste zangers die zich per project inschrijven. Op het moment heeft Stichting MPH geen koor met vaste leden. Voor dit gelegenheidskoor wordt een minimale leeftijd van 15 jaar gehanteerd. Rond deze leeftijd hebben de meeste tieners namelijk, gemiddeld genomen, de “baard in de keel” gehad, waardoor de stem stabieler is.

Voor het koor hoeft geen auditie te worden gedaan. Iedereen is welkom. Uiteraard is enige koor- of zangervaring wel gewenst. Op deze manier is het sneller mogelijk om een zo hoog mogelijk amateurniveau te bereiken – een van de doelen die Matthijs met de stichting wil nastreven. Dit hoge amateurniveau wordt onder meer behaald door stemscholing tijdens de repetities. Elke repetitie wordt begonnen met inzingen, waarbij er aandacht is voor een correct lichaamshouding, een juiste ademhaling en een correct gebruik van de stem.

Om het thuis studeren te bevorderen maakt Matthijs gebruik van oefenbestanden. Per stuk neemt hij elke stemgroep apart op, zodat elke zanger zijn eigen partij op een gedetailleerde manier krijgt voorgezongen. De mp3’s zijn digitaal of op een cd verkrijgbaar.

Naast de mp3’s krijgen de koorleden een boekje met daarin de bladmuziek van de koornummers en de teksten van de samenzang. Hiermee creëert Stichting MPH een geheel zowel tijdens de repetities als op het podium.